top of page
Donutbakkerij Blogs.jpg
  • Foto van schrijverZinzi Stasse

De Kracht van ontwerp

Kate Raworth benadrukt in haar boek "Doughnut Economics" ook de kracht van ontwerp. Allereerst natuurlijk het grafische ontwerp van de Donut zelf die tot de verbeelding spreekt met haar twee cirkel en daarin de veilige ruimte.

Daarnaast beargumenteert Raworth dat bedrijven “het vanaf het begin goed moeten doen”. Dus systemen meteen circulair en regeneratief inrichten in plaats van “nu groeien en later opruimen”.


Goed ontwerpen is wat mij betreft ook een belangrijk Donut ingredient. Stel je richt een bedrijf op, een stichting of een collectief. Hoe zorg je er dan voor dat je dit op een zo circulaire en regeneratieve manier doet? Hoe zorg je ervoor dat iedereen mee kan doen in de winst, dat er eerlijke afspraken gemaakt worden? En bedenk je dit allemaal zelf of start je een co-ontwerp proces, waarin je ontwerpt samen met de buurt, je werknemers of consumenten?

bottom of page